Warning: Undefined array key "replace_iframe_tags" in /home/sectcl/public_html/radiopata/wp-content/plugins/advanced-iframe/advanced-iframe.php on line 1052
Orașul Cluj-Napoca este considerat drept orașul cu cel mai performant sistem de transport public, clasându-se pe locul întâi la categoria “Cel mai eficient operator de transport urban din România”, pentru al cincilea an consecutiv1. Însă, pentru locuitorii din Pata Rât, „eficient” și „performant” înseamnă distanțe de câțiva kilometri de parcurs până la cea mai apropiată stație, înseamnă traversarea liniilor de cale ferată și a zonelor frecventate de haite de câini periculoși și înseamnă mult timp irosit în încercarea de a beneficia de un serviciu ce ar trebui să fie la îndemâna tuturor cetățenilor orașului.
Problema identificată:
Problema identificată în cadrul acestei campanii este lipsa accesului facil la un mijloc de transport în comun de către oamenii din comunitatea Pata Rât, care sunt nevoiți să apeleze la companii de taxi sau să se aventureze pe cărări periculoase, să traverseze căi ferate funcționale și să parcurgă câțiva kilometri până la cea mai apropiată stație de autobus, pentru a putea ajunge la locurile de muncă, la școală sau pentru a putea face cumpărături esențiale.
Comunitatea din Pata Rât solicită:
- Amenajarea a două stații de autobus în Pata Rât.
2. Reintroducerea liniei 8L sau a unei noi linii urbane pentru a facilita accesul oamenilor din Pata Rât la mijloacele de transport în comun.
Cererile se îndreaptă către Primăria Cluj-Napoca, Consiliul Local Cluj-Napoca și către Compania de Transport Public Cluj Napoca SA.
Argumente cheie:
- Siguranță. În situația actuală, persoanele care locuiesc în Pata Rât și vor să se deplaseze până în centrul orașului, la medic, la farmacie sau la un supermarket, trebuie să parcurgă o distanță de peste 3 kilometri până la cel mai apropiat mijloc de transport în comun. Dacă distanța nu pare a fi o problemă suficient de mare, acesteia i se adaugă și condițiile grele de parcurs și pericolele asociate cu drumul: câini vagabonzi, mașini care circulă cu mult peste viteza legală, metale ruginite care pot provoca răni și infecții, dar și liniile de cale ferată ce trebuie trecute de către adulți, copii sau persoane în vârstă și care au făcut multe victime de-a lungul timpului.
- Timp. Distanța mare vine împreună și cu un mult timp pierdut pe drumul până la o stație de autobuz apropiată. Dacă până acum era vorba de o distanță de 3 kilometri, noile construcții și proprietățile private din zona limitează din ce în ce mai mult calea de acces utilizată de oamenii din Pata Rât, iar gardul construit în urmă cu câteva săptămâni a blocat total calea de acces către stația de autobus apropiată, astfel că cetățenii din Pata Rât sunt acum nevoiți să parcurgă o distanță și mai mare, cu o durată de timp și mai îndelungată.
- Egalitate. De multe ori, singura soluție viabilă pentru deplasarea din și înspre Pata Rât rămâne utilizarea taxi-ului – însă această soluție nu este pentru toate persoanele din comunitate. Mulți dintre aceștia nu își permit să cheltuie mai mult de 50 de RON/zi pe taxi, mai ales atunci când transportul public ar trebui să fie o soluție accesibilă pentru toată lumea, nu doar din punct de vedere financiar, ci și din punct de vedere al distanței până la cea mai apropiată stație. Autobuzele școlare rezolvă o parte din problemă și asigură transportul copiilor până la școală și înapoi, însă mulți sunt nevoiți să lipsească de la ultima oră deoarece ultimul autobuz sper casă pleacă la ora 14, iar, în unele zile, orele de școală durează până la ora 15. De asemenea, un copil care pierde autobuzul de dimineață nu mai are alte opțiuni de a ajunge la școală – decât dacă se încumetă la un drum de câțiva kilometri, în frig și înconjurat de câini periculoși.
1 https://www.efainlacluj.ro/cluj-napoca-are-cel-mai-performant-transport-public-din-romania/
Material de Carla Sabău
Activitate parte a proiectului Echetane, co-finanțat de AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.