ȘCOALA DE DUPĂ ȘCOALĂ


Warning: Undefined array key "replace_iframe_tags" in /home/sectcl/public_html/radiopata/wp-content/plugins/advanced-iframe/advanced-iframe.php on line 1052

Copiii din Pata Rât care merg la școală se lovesc deja de multe probleme – de la drumul de pământ care deseori se transformă în noroi și devine greu de parcurs, la lipsa unui mijloc de transport care să poată fi folosit și după ora 14:00, până la comportamentele uneori nepotrivite din partea profesorilor și/sau a colegilor de clasă sau exmatriculări pe nedrept și nejustificate. Pe lângă toate acestea, mulți dintre școlari întâmpină probleme și acasă, unde nu au la cine apela pentru a le explica noțiuni pe care nu le-au înțeles în clasă sau pentru a-i ajuta la temele de casă. Părinții, deși bine intenționați, sunt adesea depășiți de gradul de dificultate al temelor și nu își pot ajuta copiii, iar cum programele de afterschool existente sunt cu plată, aceștia merg cu temele nefăcute și rămân în urmă cu lecțiile, ajungând să nu mai facă față cerințelor, să rămână repetenți și, ulterior, să renunțe permanent la studii.

Problema identificată:

Problema identificată în cadrul acestei campanii este lipsa unui program dedicat școlarilor din Pata Rât, în cadrul căruia aceștia să își poată face temele, să înțeleagă mai bine lecțiile de la școală, dar și să învețe lucruri noi și folositoare pentru viitorul lor.

Un program de afterschool este benefic nu doar școlarilor care îl frecventează, ci și întregii comunități – de la frați mai mari, la părinți și chiar bunici. Acestea nu sunt menite numai să îi ajute pe copii cu temele, dar creează un spațiu sigur în care aceștia se pot exprima liber, își pot exersa aptitudinile dobândite și își pot descoperi noi talente. Un astfel de program, bine pus la punct, aduce numeroase beneficii tinerilor, familiilor și întregii comunități, prin dezvoltarea corectă pe plan social, mental, cognitiv și academic, dar și prin reducerea comportamentelor „riscante” (ex: chiulitul, apariția consumului de substanțe dăunătoare precum tutunul sau drogurile etc.) și prin crearea unei rutine benefice.

Comunitatea din Pata Rât solicită:

  1. Organizarea unui program de afterschool, gratuit, în comunitate, pentru a-i ajuta pe școlari la teme și pentru a-i face să înțeleagă mai bine noțiunile care le-au fost predate la școală.

2. Crearea unui grup de voluntari dornici să îi ajute pe elevii din Pata Rât în cadrul afterschool-ului, dar și să realizeze activități extracurriculare menite să promoveze o dezvoltarea armonioasă pe plan mental, fizic și academic.

Argumente cheie:

  • Dezvoltare multilaterală. Prin participarea la un program de afterschool, copiilor li se dezvoltă nu doar un set de abilități cognitive și academice – aceștia beneficiază și de un spațiu sigur în care se pot exprima liber, se pot dezvolta mental și pot crea noi legături sociale, sănătoase prin dezvoltarea unui comportament prosocial. O mare parte a unui afterschool este reprezentată și de dezvoltarea emoțională și socială, favorizată prin activitățile extracurriculare, prin munca în echipă și prin descoperirea de noi metode de rezolvare a unei probleme. Dezvoltarea multilaterală presupune dobândirea și aplicarea unor noi cunoștințe, abilități și aptitudini cu scopul dezvoltării unei identități sănătoase, gestionării corecte a emoțiilor și reușirea atingerii obiectivelor personale și colective. Astfel, copiii sunt capabili să simtă și să manifeste empatie față de ceilalți, să stabilească și să mențină relații de prietenie și colaborare și să ia decizii responsabile.
  • În ajutorul părinților. Un program de afterschool desfășurat în Pata Rât îi ajută atât pe școlari, cât și pe părinții acestora care se vor putea bucura de câteva ore de liniște, știind că copiii lor se află în siguranță și că se întorc cu temele făcute, lecția învățată și pregătiți pentru o nouă zi de școală. Mulți părinți din comunitate se simt vinovați față de copiii lor, din cauza faptului că nu își permit să îi trimită la programul prelungit de la școală și nu reușesc nici să îi ajute cu temele așa cum și-ar dori, deoarece nivelul de dificultate îi depășește de multe ori. Cei care muncesc după masa, sunt nevoiți să își lase copiii în grija bunicilor care nu au mereu timp să se ocupe de ei și, de asemenea, nu se descurcă și nu reușesc să îi ajute cu temele pentru casă din cauza nivelului crescut de dificultate.[1]
  • Reducerea ratei de abandon școlar. Lipsa unui program de afterschool pentru copiii din comunitate se resimte, în primul rând, în notele mici elevilor. O parte din acestea provin în urma temelor nefăcute și a sancțiunilor corespunzătoare. Altele, în majoritate, sunt tot o consecință a temelor nefăcute și a lecțiilor neînvățate acasă, în urma cărora mulți școlari rămân cu goluri importante de informații și nu mai pot ține pasul cu restul clasei. Toate acestea se materializează în corigențe, repetenții și, ulterior, în abandonul școlar – un fenomen întâlnit frecvent în comunitățile marginalizate, care nu dispun de puterea financiară necesară pentru a acorda elevilor ajutorul de care au nevoie. Astfel, prin întemeierea unui program de afterschool gratuit, în comunitate, se va contribui în mod direct la reducerea ratei de abandon școlar, iar viitorul copiilor din Pata Rât va arăta diferit – prin noi oportunități, noi talente descoperite și noi atitudini dezvoltate.

[1] https://youth.gov/youth-topics/afterschool-programs/benefits-youth-families-and-communities

Material de Carla Sabău

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.